دنبال کردن ترندها برای دکور فروشگاه، از قدیم عادت کارفرمایان موفق بوده است. به خاطر نقش رگال و قفسه در فروش و رشد برند. مثل مقایسه انواع رگال دیواری، ستونیهای جدید و مقایسه استندهای ایستاده و دوطرفه. سازههایی که طرفداران زیادی هم این رزوها پیدا کردهاند. اما همیشه این حساسیت مخصوص کارفرمایانی بوده که ارزش توجه مشتری را میدانند و دغدغه جلب توجه آنها را داشتهاند.
حالا که این موضوع را گفتیم شاید بپرسید ما چطور میتوانیم مشتریان را راضی نگه داریم و از سلیقه آنها باخبر شویم؟ از روشهای مختلف. مثل تولید محتواهای تاثیرگذار، برگزاری جشنوارههای فروش یا حتی تنوع بیشتر محصولات و استفاده از رگال و قفسههای فروشگاهی جدید و پرطرفدار. اما اینکه انتخاب یک قفسه مثلا فانتزی واقعا چقدر با رضایت مشتری ارتباط دارد؟ این کار اصلا ارزش سرمایهگذاری دارد؟ اساسا نقش قفسه و رگال فروشگاهی در فروش بیشتر مجموعه ما چقدر است؟
پاسخ این سوالات و بخش زیادی از ابهامات مشتریان در این خصوص، موضوعی است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد. پس اگر مایل به کسب اطلاع در خصوص نقش رگال و قفسه در فروش بیشتر هستید، این مطلب را از دست ندهید.
چرا چیدمان درست رگالها روی خرید مشتری اثر دارد؟
تصور کنید قدم زنان از جلوی یک بوتیکی رد میشدید و این صحته توجهتان را جلب کرده است. فروشگاهی با دیوارپوشهای کرمی سبک کلاسیک و رگال دیواری مشکی، تلفیقی از زیبایی و اصالت که روی دیوارها خودنمایی میکنند. فروشنده هم از فرصت استفاده کرده و بهترین محصولاتش را مثل پلیور، شلوار جین، هودی و تیشرت در چند رنگبندی اغواگر روی طبقات این رگال دیواری به نمایش گذاشته است.
اگر هنوز با انواع رگال دیواری آشنا نیستید، پیشنهاد میکنیم راهنمای خرید رگال دیواری را ببینید.
مشتری که شما باشید به احتمال زیاد در همان نگاه اول توجهتان جلب شده و به فاصله چند ثانیه شروع به سبک سنگین کردن مدلها میکنید. طبعا الویت هم مدلهایی است که بیشترین همخوانی را با سلیقه و نیازتان داشته باشند.
در واقع چیزی که اینجا مطرح است چیدمان درست کارفرماست که جواب داده و میتوان پیشبینی کرد که احتمال خرید مشتری با چند تغییر جزئی روی دکور بالاتر رفته است. از طرفی دست فروشنده برای متقاعد ساختن مشتری هم بازتر شده.
عنوان | مغازه با رگال و قفسه مدرن | مغازه با رگال و قفسه ساده و قدیمی |
مشتری بهراحتی محصولات را پیدا میکند |
✔️ | |
مسیر حرکت در فروشگاه هدفمند و دلپذیر است |
✔️ | |
نرخ بازگشت مشتری بالاتر است و مدتزمان ماندگاری در مغازه بیشتر میشود | ✔️ | |
سردرگمی مشتری باعث ترک سریع مغازه میشود | ❌ | |
محصولات مهم در میان بینظمی گم میشوند | ❌ | |
شانس خریدهای لحظهای و ناگهانی بهشدت کاهش مییابد |
❌ |
به همین خاطر است فروشگاههایی که در انتخاب و جانمایی رگال لباس و مسیر رفت و آمد مشتری دقت میکنند، بهمراتب فروش بالاتری را تجربه میکنند.
اگر هدفتان رشد فروش است، باید از همین امروز روی طراحی قفسهها و انتخاب رگالهای فروشگاهی سرمایهگذاری کنید.
مقایسه فروش مغازههایی با قفسهبندی اصولی و نامنظم
حالا که به راحتی میتوانید متوجه نقش رگال و قفسه در فروش مجموعه های تجاری متوجه شوید.
نقل قولی از ملانی پرکینز بیانگذار سایت کانوا، در این زمینه میگوید که:
مشکلات مشتریان را حل کنید و مطمئن شوید که این مشتری نماینده بازار بزرگی است شما در این حالت به فرمول مناسبی (برای موفقیت) میرسید
شما برای تجربه فروش بیشتر همیشه نباید مغازه بزرگتری داشته باشید. صرفا باید به این دو موضوع توجه کافی داشته باشید:
✅ خروجی هر اقدام را مستقل بسنجید
✅ نگاهتان صرفا به کارهایی متداول و مرسوم رقبا نباشد
مثلا در فروشگاه پوشاک مردانه، چیدمان مغازه فقط سلیقه نیست؛ چون مشتری وارد مغازه میشود تا تجربهای منظم، راحت و سریع داشته باشد. وقتی محصولات بدون برنامه روی هم تلنبار شدهاند، این تجربه بهجای اینکه به فروش ختم شود، به خروج بینتیجه مشتری منجر میشود.
در واقع وقتی یک پیراهن رسمی روی رگال آبکاری شده و چشمنواز قرار میگیرد، بیشتر احتمال دارد فروش برود تا وقتی که در بین لباسهای تاخورده و شلوغ پنهان شده باشد.
در ادامه، تفاوت دو نوع چیدمان را در قالبی ملموس و خلاصه ببینید:
موضوع مقایسه | قفسهبندی اصولی | چیدمان نامنظم |
---|---|---|
مسیردهی به مشتری | مسیر حرکت مشخص است؛ پیراهن، شلوار، کت بهوضوح تفکیک شدهاند | مشتری سرگردان بین قفسههاست؛ ترتیب خاصی وجود ندارد |
دیدهشدن کالاها | رگال دیواری در ارتفاع استاندارد، همه محصولات در معرض دید | برخی محصولات در گوشه یا پشت سایر لباسها پنهان شدهاند |
تجربه خرید | حس حرفهای، نظم، و انتخاب راحت برای مشتری | حس شلوغی، بینظمی و خستگی از گشتن در مغازه |
افزایش فروش ترکیبی | پیراهن کنار شلوار هماهنگ قرار دارد → فروش همزمان بالا میرود | کالاها پراکندهاند؛ احتمال فروش ترکیبی پایین است |
پیشنهاد ما این است، جای منتظر نشستن برای مناسبتها و تکرار کار رقبا، تمایز ایجاد کنید. از یک کار ساده هم شروع کنید. مثل تغییر لوگو فروشگاه، افزایش ورودی سایت فروشگاه، استخدام ادمین برا مشاوره خرید رایگان (برای خرید اینترنتی) و تغییر دکور و قفسهبندی فروشگاه (برای خریدهای حضوری).
شک نکنید که انتخاب یک قفسه جدید با ظاهری چشمنواز هم میتواند باعث راحتی کار شما و کارکنان فروشگاه میشود، هم مثل یک ترفند خلاقانه منجر به افزایش فروش محصولاتتان به شکل باورنکردنی خواهد شد.
انتخاب رگال مناسب برای ویترین مغازههای پوشاک
شما در هر شغل و صنفی که باشید اگر فروش خوبی تجربه نمیکنید و از وضع فعلی راضی نیستید، دو انتخاب بیشتر ندارید. اولین و سادهترین راه منتظر ماندن برای بهتر شدن وضع بازار و افزایش قدرت خرید مردم است.
که احتمالا بارها به آن فکر کردهاید و از همکاران خودتان هم شنیدهاید… دومین راه ولی بیشتر مخصوص افراد عملگراست. کسانی که از وضعیت فروش و درآمد خسته شدهاند و به طور جدی دنبال راه حل هستند. این گزینه هم چیزی نیست جز ایجاد تمایز با رقبا و استفاده بهتر از بازار هدف.
حالا ایجاد تمایز با رقبا روشهای زیادی دارد. خیلی هم ما نمیخواهیم ریز وارد همه آنها شویم چون واقعا نیازی نیست. ولی مهمترین موارد آن عبارتست است از:
-
جابجایی مکان فروشگاه
-
استفاده از واسطه برای کاهش هزینه گمرکی و کاهش قیمت محصول
-
ری برند کار کردن (تغییر نام تجاری، لوگو، بستهبندی و … محصول)
-
تغییر دکور فروشگاه و انتخاب رگال دیواری جدید با ظاهر بهتر و کاربری آسانتر
-
راهاندازی فروشگاه آنلاین در کنار استخدام ادمین و مشاور فروش محصولات
با یک مقایسه ساده میتوانیم نتیجه بگیریم که در بازه کوتاه مدت، نمیتوان از کارهایی مثل جابجایی و تغییر مکان فروشگاه یا راهاندازی فروشگاه اینترنتی یا حتی ریبرند کردن انتظار نتایج کافی را داشت. چرا که اولا هرکدام نیازمند صرف هزینه هستند، دوما نیازمند کارشناسی دقیق و بررسی جوانب مختلف.
اینجاست که شما بیشتر به نقش قفسه فروشگاه در فروش و موفقیت کسب و کار پی میبرید. تغییر دکور و انتخاب رگال جدید میتواند یک سرمایهگذاری معقول و البته بهصرفه برای رشد مجموعههای نوپایی باشد که هنوز به بازدهی مدنظرشان نرسیدهاند و به راههای مختلفی در این مورد فکر میکنند.
فاکتورهای اساسی در انتخاب قفسه و رگال دیواری
وقتی شما مدل ستونی و رگال دیواری را انتخاب میکنید، تقریبا نصف کار دکور مغازه تمام شده است! در مورد نقش قفسه فروشگاه در فروش بیشتر مغازه گفتیم و چرا که مدل رگال دیواری تعیین میکند:
- در هر ردیف چند طبقه کنار هم قرار میگیرد
- طبقات قفسه متغیر خواهند بود یا ثابت
- قفسه با پایه به دیوار نصب میشود یا مستقیم
- تحمل وزن هر ستونی چقدر خواهد بود
- ستونی چند پانچ (شیار) روی بدنه خواهد داشت
فراموش نکنید محاسبه وزن محصولات شما که روی دستکها و طبقات رگال دیواری قرار میگیرند، اهمیت زیادی دارد.
پس اول وزن کالاها را به صورت تکی و سپس مجموعهای محاسبه کنید و بررسی کنید در هر ستونی به چند طبقه نیاز دارید. پیشنهاد ما استفاده از رنگ الکترواستاتیک برای پوشش رگال دیواری است، چرا که تجربه ما ثابت کرده، پوشش رنگ کمتر دچار ساییدگی در گذر زمان میشود.
آیا خرید رگال دیواری نسبت به استند ایستاده الویت دارد؟
رگال دیواری در خیلی از موقعیتها و فروشگاههای پوشاک و لوازم جانبی خروجی بهتری از استند ایستاده دارد، بهخصوص در فروشگاههای پوشاک. اما اجازه بدید این رو دقیقتر و با ذکر دلیل و مقایسه توضیح بدیم:
✅ مقایسه تأثیر رگال دیواری و استند در فروش پوشاک
ویژگی | رگال دیواری | استند ایستاده |
---|---|---|
دید بصری محصول | لباسها روبهروی چشم مشتری قرار میگیرند؛ سریع و بهتر دیده میشوند | کالاها معمولاً تاخورده هستند؛ دید اولیه کمتر است |
منظم و باز بودن فضا | فضا بازتر و شیکتر بهنظر میاد؛ حس بوتیکهای مدرن به مشتری القا میشود | فضا گرفتهتر میشود؛ مخصوصاً اگر فروشگاه کوچیک باشد |
دسترسی سریعتر به کالا | مشتری خیلی سریع میتواند مدل، رنگ یا سایز دلخواه رو بررسی کند | پیدا کردن سایز یا مدل خاص ممکنه زمانبر باشد |
جذابیت چیدمان | لباسها به صورت کامل و اتوخورده نمایش داده میشوند (مخصوصاً کت، مانتو، پیراهن مردانه) | چیدمان محدودتر خواهد بود؛ تمرکز بیشتر روی لباسهای تاخورده مثل تیشرت و شلوار میتواند باشد چون تعداد طبقات محدود است |
امکان چیدمان ترکیبی و مفهومی | میتوان ست لباس چیدمان کرد: مثلاً پیراهن روی رگال و شلوار مناسب آن هم کنار یا زیر پیراهن قرار بگیرد | دست فروشند هبرای چیدمان محصولات بستهتر است، چون فضا عمودی نیست. |
📌 نتیجه
-
برای ست لباسهای رسمی و نیمهرسمی (مانند کت، پیراهن مردانه، مانتو) رگال دیواری خروج بهتری برای فروشگاه دارد
-
در فروشگاههای کوچک، رگال دیواری باعث نظم، زیبایی و دید بهتر مشتریان نسبت به محصولات خواهد شد، بدون اشغال فضای کف فروشگاه
نکاتی برای افزایش جذابیت چیدمان با بودجه کم
-
استفاده از رگالهای دیواری سبک و ماژولار برای نمایش بهتر لباسها بدون اشغال فضای زیاد
-
بهرهگیری از نورپردازی متمرکز روی دستهبندیهای خاص (مثلاً پرطرفدارها یا کالاهای تخفیفخورده) برای جلب توجه
-
دستهبندی رنگی یا فصلی لباسها برای ایجاد نظم بصری و افزایش احتمال فروش ترکیبی
-
نصب آینههای قدی در چند نقطه فروشگاه جهت افزایش حس فضا و تشویق مشتری به پرو و خرید
خلاصه آنچه بالا اشاره شد …
در این مطلب به مزایا و نقش قفسه و رگال فروشگاهی در فروش مجموعههای تجاری اشاره شد. موضوعی که سالها نقطه عطف برندهای موفق بوده و ثابت شده میتواند تفاوتهای بزرگی را رقم بزند. دکور فروشگاه از دیوارپوش و میز کانتر گرفته تا رنگ صندلیها و مدل رگال دیواری و قفسه مغازه را در برمیگیرد و مجموعه وسایلی است که برای ارائه خدمات به مشتری، توسط کارفرما انتخاب شده است. پس اگر شما هم جزء مغازهدارانی هستید که برای افزایش فروش به یک استراتژی کوتاه مدت و بهصرفه فکر میکنید، تغییر قفسه مغازه و خرید رگال دیواری مدرن فروشگاهی میتواند ایده مناسبی برای مجموعه شما باشد.
سوالات متداول
برای بیشتر مشاغل خدماتی مثل فروشگاه عرضه پوشاک و بوتیک، خرید رگال یک دیواری فانتزی میتواند یک استراتژی قدرتمند به منظور ایجاد تمایز رقابتی باشد و نگاه مشتریان به مجموعه شما و محصولاتی که ارائه میکنید را عوض کند.
جابجایی مکان فروشگاه – استفاده از واسطه برای کاهش هزینه گمرکی و کاهش قیمت محصول – ری برند کار کردن (تغییر نام تجاری، لوگو، بستهبندی و … محصول) – تغییر دکور فروشگاه – انتخاب رگال دیواری جدید – راهاندازی فروشگاه آنلاین و …
دوشیاره بودن – تحمل وزن بالا – سازگار با انواع طبقه و دستک – ظاهر متمایز و فانتزی.